Fysio i sikte.

God formiddag,

 

Nå har det skjedd mye bra , og jeg tror det har noe med innstillingen min på hvordan jeg øsnker at livet mitt skal være. Nå vet jeg hva jeg må gjøre de neste 2-3 månedene for å bli bedre. Så nå det er da bare å brette opp armene og stå på.

 

Tirsdag 20 januar var dagen der jeg fikk utforske #Fysioterapi for aller første gang som en alternativ behandlingsform etter henvisning fra fastlege, fremfor bruken av smertelindrende medikamenter.

Jeg har i mange år - lenge før jeg fikk diagnosen SS gått på sterke preparater. Da jeg ble sykmeld sist gang, like før jul i fjor, ble legen og jeg enige om at vi skulle prøve noe annet før kroppen min blir immun mot "tabletter" generelt. Til i dag har jeg gått på rekke medikamenter der jeg enten har blitt avhengig, og måtte gå på avvenning eller  tatt  så mange tabletter om dagen slik at effekten uteble, og videre måtte trappe opp dosen til det ekstreme til ingen nytte. Nå hadde jeg nådd toppen på Paracet og Celebra. Når det er sagt har de vært en god hjelp som hestekur når det har vært aktuelt, og kroppen har vært i god form i lange perioder,-men etter 2 år ville ikke kroppen trekke det opp mer.

I over en periode på 10 år har jeg gått hos kiropraktor (Kiropraktorsenteret i ski) i behandling på Helhetsgården på Tingulstad Gård  i Hobøl, (spsielt takk til Eirik #Skarholdt og Tron Håkon #Tingulstad)  Sports Naprapat på Sandvika Storsenter,  og Ostiopati ved Tina #Barli. Jeg har byttet litt etter både hvor jeg har bodd, hva behovet har vært, og hva jeg føler er bra for min egen del. Behandlingene har vært helt fantastisk, og effekten så utrolig bra. Men så kom det til kostnadene, og dermed ble denne type behandling noe jeg måtte nedprioritere, og gå på medikamenter igjen siden det var kostnadsmessig rimligere.

SS pasienter får faktisk fysio på BLÅ når henvisning er fra fastlegen. Etter litt research fant jeg klinikken for meg, og som jeg har gledetet meg for å se om dette virkelig kan fungere for meg. 

Tirsdag 20/1. 2015 Kl 13:30 time på Storo og Nydalen Mensendieck- Fysioterapi AS - Spesialiteten er å forebygge muskel- og skjelettplager med aktive øvelser individuelt og i grupper .




 Klinkken ligger i etg. over Exspert nedenfor Storo Storsenter og ovenfor SATA og Klinikken for Alle

Første inntrykk: Jeg ble møtte på en veldig god og vennelig måte av hun jeg hadde hatt mail kontakt med før jeg fikk timen. Jeg var tidlig ute, så noe ventetide måtte jeg regne med. Fysioterapauten kom ut "spot on" da timen skulle starte. Hun hadde så mye herlig energi da hun tok meg i hånden, og guidet meg inn der vi skulle være. Dette var jo første gangen, så vi brukte mye tid på å kartlege dagens situasjon, historikk, hva jeg ønsker i fremtiden, og mitt mål ved å gå til henne. Hun kom også frem til realsitiiske ønsker og mål jeg burde sette meg om jeg ville at dette skulle ha en effekt. Hun ga meg også noen tips under veise for hvedagen til neste gange jeg skal besøke henne. 

Hun tok en real sjekk på musklatur og holdning, og klemte her og der før jeg fikk ligge på magen på benke. Hun mente at jeg spente mye uten at jeg kjenne det selv, og noe jeg måtte begynne ta meg selv i. Hun klemte og masserte i ca 10-15 min i øvre del av rygg og nakke. Det var så vondt, men så godt. Hun fortalte at jeg var så spent helt til huden at det var nok å jobbe med fremover. I hele meg.

At jeg har trent ballett, trent styrke og spist sunt, og generelt tatt godt vare på den kroppen jeg har, og er bevist på egen helse og behov var veldig bra. Men at jeg var i den jobben jeg er i, var som å kjempe for å puste ved å holde hodet så vidt over vann. Hun forklarte godt på hvordan kroppen min hadde det nå, og hva vi måtte gjøre.

Planen fremover: Jeg skal gå i behandling minst en gang i uken fast ,og denne dagen skal jeg ikke være på jobb verken før eller etter behandling. Siden jeg sliter med å slappe av i musklaturen på generell basis, og sliter med å sove en full natt, mente hun at jeg burde være sykmeldt noen dager i uken ca 40-60% slik at jeg får tid til å trene, og slappe av ,og få behandling på hvile dagene mine. Når jeg da er på jobb vil jeg ikke strebe så veldig, og vil kunne komme meg raskere. Ikke kjempe, men begynne å leve.

Jeg mener jeg er heldig for at jeg har kommet inn til denne klinikken. Jeg ble ikke dømt for å være hypokonder, men blir møtt med at "vi skal hjelpe deg på beina igjen" 

Fremtidiige mål: Er at jeg skal få komme i full jobb jeg kan være i 100% og bare være ledig når jeg skal i behandling. Få overskudd til å trene, hobbyer og det viktigste leve med de jeg bryr meg mest om av familie og venner. Helst ikke gå på medikamenter om det ikke er nødvendig eller andre infeksjoner på gang.

-----------------------

TIPS

Når du skal velge en fysioterapaut er det viktig  å gjøre litt research på forhånd. For å finne en klinikk og behandler som er der for din del, og dekker dine behov. Har du fått rekvisisjon fra lege er det viktig å finne en klinikk som dekker full behandling for din diagnose.

* Sted: Søk først på kommunale klinikker som blir fult dekket av folketrygden. Deretter finner du frem til de klinikkene som ligger i ditt nærområde, og sjekker ut reiseruten med kommunal transport, og hvor langt det er å gå. Grunnen til dette er at det er godt å slippe og reise halve byen rundt for å få behandling. Grunn nr.2 er det akutt , vet du at behandlingen er en kort tur unna, og kan komme på førtse og best time de kan gi deg. Du er fleksibel for egen hlese og behandling.
* Mål og hvem: Hva ønsker du å få ut av behndlingen? Hva skal være resultatet etter behandlingen? Hvilke kombinasjoner av behandling ønsker du? Hva ønsker  av terapauten av kunnskap og erfaring? For meg var det viktig å kunne få en langsiktig plan der bahndling og trening skulle gå hånd i hånd. Jeg ønsket å ha en som kunne gi meg tips for å rette opp hverdagslige uvaner jeg har,  samt en som ville møte mine behov med sine kunnskaper. Ikke minst var det viktig at personen kunne om SS, og helst hadde flere pasienter hos seg med bindevevsykdommer. 
* Velge den rette etter dine ønsker: Se på de kiinikkene i ditt område om hva de kan tilby deg, hva de jobber for, og ta kontakt på mail eller telefon for å bli kjent med de forskjellige. Fortell dem litt om deg selv og din situasjon, og hva du ønsker. Når du har snakket med de du ønsker tar du et valg ut i fra de som kan møte dine behov på best mulig måte. 
På denne måten vil du ha en bedre opplevelse, og en behandler som møter deg. Til slutt får du også gode opplevelser på tross av at behandlingen kan være tøff. 

-----------------------

SS #symptomer fra indre organer kan være plagsomme ledd og/eller ledd. 

#Ledd - De fleste med Sjøgrens syndrom har varierede grad av leddsmerter (artrelgier). Smertene har en tendens til å flytte seg fra det ene leddet til det andre. Stivhet i leddene er vanlig om morningen. det er mer uvanlig med betennelser i leddene (artritt), og disse er i så fall vamligvis kortvarige.

Ved leddbetennelse er leddet hovent og ømt. Leddbetennelser ødlegger sjelden leddene på samme måte som ved revmatorid artritt.

#Muskler - Muskelsmerter er svært vanlig. de sitter vanligvis i nakken og området rundt skuldrene og skiller seh ikke fra vanlig "stressmuskler" om forekommer hos friske. Det finnes studier som antyder økt forekomst av fibromyalgi hos pasienter med SS. #Fibromyalgi kjennertegnes av kroniske muskelsmerter i hele kroppen. Enkelte ganger kan det oppstå enmer alvorlig form for muskelbetennelse ( #myositt ), som må behandles med medisiner.

Fakta fra #Temaheftet om Sjøgren Syndrom for Norsk Revmatikerforbund #NRF  - Forfattere Elke #Theender og Roland #Jonssen.  

 
Synes dette bilde fra #systemhelse sine nettsider viser en god beskrivelse på hvordan ryggen kan føles ute som.

Håper dagens innlegg er med på å hjelpe deg med å gi Fysio en sjanse som behandling. Det er en sammenheng mellom det metale og det fysiske i kroppen, med og uten en diagnose. Alternativ behandling som jeg har nevnt i dette innlegget er verdt en sjanse hos alle.

 

Hilsen Sue.

Forsett nr 3 - Vinne over Fatigue (kronisk trøtthet og søvn)

God Morgen!

En ting jeg har ønsket å skrive om i en lang tid nå, er om et tema som kan misforståes av alle rundt meg; #Fatigue 

Fatige - har blitt nå en mer vanlig dagsproblematikk enn smertene i ledd og tørrhetsproblematikken (som er mer vanlig for oss med SS)

 



Jeg vet ikke helt når det ble en #forandring, men det må ha skjedd rundt da vi begynte for fult å tenke på flyttingen i november. Jeg hadde mange gode dager i oktober da  kveldene blir fortere mørkere . Været ble tristere, og vi var mer inne. Da hadde ballettene tatt over i hverdagen og jeg hadde masse energi å bruke. #Planene var så klare og vi ventet bare på at salget var i boks. Datoen for flyttingen ble satt, og jeg var good to go- NEI. Det var jeg tydligvis ikke. Jeg følte meg så #tafatt og måtte virkelig ta meg godt sammen for å gjøre en enkel ting.  

Det verste er at når jeg så hvor #effektiv jeg var når jeg føsrt satt i gang, og når det tok kortere tid enn jeg hat regnet med - ble jeg glad/sint. Jeg ble Super Happy for at jeg klarte det jeg skulle, var effektiv og hadde #mestret noe. Ble sint fordi det tok meg så lang tid på å bare ved å sette i gang. At jeg ikke rakk mer, når jeg var så godt i gang før jeg måtte legge meg. Rett og slett fordi jeg hadde brukt så veldig lang tid på å komme i gang fra starten av. 

Den andre #ulempen med kronisk trøtthet er at jeg kan sove så mye på dagen etter jobb eller middag, og at jeg da #sover så lett på natten. Har lett for å stå opp flere ganger om natten fordi jeg våkner av den minstelille  ting. Må på do eller tørster å veldig. Så når jeg først får sovne, er det utrolig tøft for å stå opp igjen når jeg må, og må planlegge opp til en time slumring for å komme opp, og nok en time for å komme i gang. Men så skal det sies at når jeg er klar, så er jeg på med full gass. Heldigvis er dette problemet i perioder, og i sykluser, og jeg kan styre dem til en viss grad. 




For mange, så er dette typiske tegn for en frisk person å være tafatt og lat, men jeg skal fortelle at jeg føler en kamp inn i meg hver gang jeg må kjempe mot dette. 

Jeg kan sitte å se på noe jeg har gledet meg å få gjennomført hele dagen, men klarer ikke å komme i gang. Dette har blitt verre og verre den siste tiden. Det kan være en skikkelig kamp. Det har blitt som en ny sak å akseptere sammen med det at jeg faktisk er syk. Jeg har så mye energi i hode, ønsker å delta og gjøre, men av og til makter jeg ikke. Jeg føler at jeg sårer meg selv hver gang dette står på.


Hvileutsikt fr sofean - nydlig da!

--------------------------------------------------------

Hva er Fatigue (kronisk trøtthet og søvn)

Det som står under er kopiert fra #temaheftet #Sjøgrens #Syndrom, utarbeidedet av #Revmatikerforbundet - #Forfattere Elke #Theender og Roland #Jonsson.

  " En av de største plagene ve Sjøgrens Syndrom er kronisk trøtthet. Denne trøttheten varierer mye. Mange vil oppleve at det veksler mellom gode og dårlige perioder. Noen er trøtte fra de står opp om morningen, men hos de fleste kommer trøttheten først ut på dagen"

"Det hjelper ikke alltid å sove - søvn og hvile later ikke til å hjelpe, og dette er typisk for en unormal, sykdomsrelatert trøtthet. Enkelte har behov for å hvile flere ganger om dagen, mens mange anstrenger seg til det ytterste for å klare en hel dag, for eksempel jobb. Fysisk trøtthet er med fremtredene enn psykisk eller mental trøtthet, men det kan foreligger angst og deprisjon som forverrer trøttheten. Nøyaktig hva som utløser denne trøttheten, er fortsatt ikke kartlagt. Dårlig søvn er en del av problemet da mange våkner, enten av tørrhet (må drikke eller dryppe øyne), behov for å gå på toalettet, men førts og fremst på grunn av verk i kroppen, serlig armer og bein."

" Også såkalt restless legs; urolige bein/"mauring", forekommer, og da definisjon nettopp om natten. At trøtthet fra sykdommen ofte fører til redusert fysisk aktivitet, bidrar til en ond sirkel av dårlig søvn, økt vekt, dårlig fysisk form og dermed mer trøtthet"

-------------------------------------------------------

Forsett nr 3 - overgå Fatigue.

 Jeg er jo alt nokså godt i gang med at jeg vet at det er mye gode endringer på vei som kan bidra til at fatigen ikke skal komme så sterkt innpå. At jeg skal få hjelp med smertelindring (fysioterapi: har time neste uke), at jeg skal til Nav og få hjelp med arb. situasjonen og at vi har gjort hvedagen enklere med at vi har et mindre hus å ta vare på med korte avstander.

 - Fyskisk aktivitet som trening: gjør kroppen fysisk sliten, bedre opptak av oksigen og mat inntaket er bedre og jevnere hjelper til at når jeg sover sover jeg bedre. Der er jeg jo alt godt i gang - skal sies at jeg tok kanskje litt for hardt i og har gått rundt som en pigvin - men lysten har økt hver dag. 

- Den største utfordringen jeg har, er å sette i gang - så her må det jobbes mer. Jeg har jo generelt pågangsmot når det gjelder alle ting borsett fra egne gjøremål på privaten, spsielt når jeg er alene. Så her må jeg bare sette i gang, bli ferdig og nyte hvile tiden etter på. Rett og slett snu litt på strukturen min. 

- Kan det være en god ide å legge inn i kalendren oppgavene mine som en avtale - slik at jeg ikke sluntrer unna? Jeg er jo flink til å følge opp avtalene mine, men så var det det med når jeg er alene, ingen ser på - så er det lke vel lett å bare legge seg ned på enn å gjøre - FYYY OLSEN (dette må være med i forsettet nr 3)

- Dette kan kanskje få en domino effekt på at jeg kommer meg ut døren når jeg skal og ikke for sent (ha ha ha - dårlig uvane fatigue har gitt meg)

 

Stå på å kjempe  - we can do it! 

 

Hilsen Sue

 

 

 

Nyttårsforsett nr. 2- Starte å trene igjen

Kl 13.30

Mitt NYTTÅRSFORSETT nr. 2 er å komme godt i gang med trening igjen. 

Så i dag er dagen. Dette har vært planen lenge før jul.

Forestt: Søndag 11. januar skal jeg melde meg inn på Sats Elixia igjen for å bygge muskler og få energien min til bake.  Jeg skal innrømmet at jeg har vært noe bekymret på grunn av helsen som har bestemt hverdagene mine de siste ukene, og at andre ting som har stått i fokus i hverdagen helt til nå. 

Men i dag var tankene helt klare. Jeg våknet i ekstase. I dag er dagen - som å ha bursdag eller følelsen av 1. skoledag. I dage er dagen som skal forhåpentligvis gjøre fremtiden bedre for egen helse. Jeg vet godt at de første ukene kan være tøffe og vonde - må bemerke "godt vondt" følelsenav at kroppen fungerer som den skal.

Det skal være hardt å komme i gang når vi legger noe på hyllen, og tar det opp igjen. Slik er det med alt. Jeg brukte litt tid da jeg startet, etter perioder med infeksjoner. Men det gikk ca 1-2 uker å var jeg der jeg skulle og gjerne litt lengere. Det nå er over 1,5 år siden jeg trente i studio med vekter. På den andre siden vet jeg også at muskelene mine har vært godt trent og har god hukommelse - og at det er lite som skal til for at kroppen tar treningen til seg. Godt nytt sånn sett er at høst inholdt mye trening på ballettskolen, og var i gode rutiner da. Det skal jeg jo også fortsette med  - oppstart i morgen med elever :-)

Da jeg var på topp for 2 år siden veide jeg 60 kg stortsett bare muskler. Dette er ikke helt målet denne gangen, men fokuset skal være den samme og like målrettet med nye program hver 6-8 uke. Den siste tiden har jeg hatt godt forhold til matinntak og matrutiner, lite og ofte, samt nokså sunt. Dette skal jeg fortsette med, sammen med anbefalte vitaminer og kostilskudd for maks opptak under trening og hvile periodene som legen har anbefalet.

 
i Grand Canaria, november 2012.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

I dag skal jeg få i gang motorene og hele kroppen for å se om den lever og husker det siste jeg gjorde i sommer. 

- skal varme opp lett jogg og intervall

- bein: utfall, knebøy og markløft.

- bryst, litt rygg og armer

- push-ups og sit-ups med hjelp av en kabelmaskin.

- God strekk etter på.

Alle øvelser med lette vekter, eller egen vekt, 3x 12-15 rep.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kl 16.00 

Forlot Sats Elixia Sagene som nytt medlem, 1t og 45min var lagt bak meg med trening av hele kroppen. Jeg fulgte det programmet jeg hadde satt meg på forhånd. Mestret.

Jeg trodde at kroppen skulle slite mer, men så raskt at jeg tålte mer enn jeg trodde. På jobben kan jeg ha mange tunge løft, mye små motoriske bevegelser med hendene og fingrene, samt står og går mye - det har gitt meg mye problemer når dagen og uken har gått mot helg. På grunnlag av dette i hele høst, trodde jeg som sagt at jeg ville få problemer i dag,  men ei - dette var i korte etapper, med hvile i mellom, og den mentale innstillingen var jo helt på topp. 

Med mental tilsetdeværelse, og den indre motivasjon har mye med å lykkes, mener nå jeg. Jeg hadde gledet meg slik for denne starten. Satt en dato, fulførte programmet med god veiledning av min samboer som er aktiv med trening. Han er også en veldig god støttespiller for at jeg skal klare meg best mulig hver dag, og ha et normalt mulig liv igjennom hverdagen. Han var med i dag selvfølgelig. 

Neste steg for meg nå er å ha en jevn flyt i treningen noen ganger i uken, få kroppen i gang, før jeg begynner å spesifisere hver kropsdel og muskel grupper.

Jeg skrev jo sist at jeg skal til fysioterapi der både behandlig og treing er med i behandlingsopplegget. Det gleder jeg meg veldig til. I slutten av januar vil jeg finne mer ut om dette.

 


En liten snapp fra mageøkten med hjelp av kabelstativ - meget effektiv.

Jeg mener fortsatt at trening og bevegelse har en positiv effekt for de som har kronisk besver eller for Ola og Kari for den saken skyld. Det hjelper så inderlig  med på å øke pågangsmot, mestring og påvirker humøret i så stor grad i det daglige.

 

Husk bare å snakk med alle som er med i ditt team for å få en bedre hverdag -> fastlege, revmatologen, fysiotereapauten, ernæringsfysiolog og evt en PT som har peiling på din type kronisk besvær. Krysssjekk om du er i tvil.  Men tvil ikke på at du ikke klarer, bare et steg av gangen og du får merlyst på aktiviteten du måtte velge. Jippi!!!!!!! 

God trening, og lykke til med NYTTÅRSFORSETTER (hva enn det måtte være)

Hilsen Sue.

Update - Back in the game.

Det er så godt å være tilbake med mer engergi enn på aldri så lenge. 

På onsdag var det min siste dag som sykmeldt. Helt siden 16 desember har jeg gått frem og tilbake mellom jobb, lege, betennelser og forkjørelser. Men i morgen skal jeg på jobb igjen. Det kan bli spennende på en måte siden jeg er usikker på om det blir slik det var sist jeg prøvde meg i romjulen, og endet opp med ny infeksjon eller at det er helt greit igjen. 

 

Kontoret mitt har flyttet seg, men i samme god orden.

 

Jeg skulle ønske jeg kunne dele noen av dagene som har vært nokså innholdsrike med alle siden siste innlegg.  Noen møter og hendelser har gitt meg noe å tenke på, virkelig satt i gang kverna. Jeg måtte ta noen valg, rett og slett gå noen runder med meg selv, samt forklare hvorfor jeg utad kan virke så sterk, men innerst inne hyler av frustrasjon.  

Jul i nytt hjem i Oslo. Glede

 

Det har vært mange faktorer som har satt meg på bakrommet den siste tiden, og jeg har gjort meg selv litt usynelig fra omverden for å tenke. Jeg er en person som alltid er positiv, og finner smutthull for løsninger. Denne gangen måtte jeg be om hjelp til å roe ned, og tenke. Jeg startet en tur hos fastlegen mest fodi jeg jeg var helt uta av drift, men siden har jeg også snakket med flere fagfolk i perioden for råd: etter flere legebesøk, en tur på BI, har jeg fått retningsansen tilbake, og nå tatt action step-by-step, samtididg som jeg har leget infeksjoner. Flere møter venter også i nærmeste fremtid.

 

Siden september kanskje, har jeg hatt kjennskap til tegn på innsiden av skinne om at ikke alt har vært på stell.  Skal innrømme at jeg har pent oversett de. Det har vært mange prosjekter som måtte gå foran meg selv denne høsten. Smerten ble verre og verre, og fatiguen tok mer og mer over; og tankene på å stå opp om morningene eksisterte ikke til slutt. Summen av alt hopet seg opp fra medio november til medio desember da det var dead-line på det meste. DA tok det helt av: Butikkjobben var en kamp alene, pakke ned huset i Ytre Enebakk -> flytte ->  pakke opp på i Oslo på en helg, og på toppn  7x ballett forestilling med alt av forberedelser dette har innebært i forkant. TAKK FOR MEG. Legen ga meg full stopp, og dermed var det best å holde seg i rolig omstendigheter. Det å flytte, og jobbe med barn var så givende - her skulle ikke kruttet avta nei.

 


Forestilling med Ballettskolen i Ski - Nydelige Danseteateret her.

 



Skulle ikke være dåligere jeg, og er med på årets forestilling.

 

Jeg har aldri blitt satt på side benken av Mr. Sjøgrens så lenge han har vært en kompanjong. Denne gangen herjet han alene, -Selv om luftveien var berørt og en heavy forkjørelse hadde virvlet inn fra ingen steder. Hvilemodus ble påkrevd, og måtte møte julen uten å ha energi til noe av det som vanelig forventes i en slik høytid. Det er alltid tradisjoner som Må gjøres. Hadde ikke sjanse i havet. Etter hvert gikk julens gjøremål og forventninger over til noe annet.  For førtset gang på mange år ga jeg faen i alt jeg måtte gjøre, og heller bare det jeg ønsket å gjøre. Det som var best for meg, så fikk andre henge på lasset. Bare ta dagen i mot som den var. Det å kjenne på at nå kunne jeg slappe av, og bry meg om en ting. Meg selv. 


Hvile pause  - første bilde på @mr.sjogrens.blogg

Legen har vært mer en behjelpelig denne gangen. Det første møte i desember ville hun ta min situasjon videre i systemet. Det å jobbe i butikk er hyggelig med gode kolleger, og herlige kunder. Men når jeg blir lovet tilrettelegging, og dette ikke blir gjennomført, da blir det konsekvenser større når andre faktorer spiller inn uten i fra også. Jeg har også godt på mye smertestillende som har gjort meg immun - derfor er det lite som hjelper selv med full dose. Så NAV har kommet inn i bildet, og da ønsket legen meg "omskolering"  For mange er det kanskje en "no-no" ting, men jeg tenker på at dette er en veldig bra ting. Mitt eneste ønsker er å ha en jobb jeg kan gå til hver dag, yte det jeg kan for min egen del og for arbeidgiver. Kunne  dra hjem etter en dag på jobb, og enda ha energi til å gjøre det jeg ønsker;  være sosial, trene, danse og kokkelere. Litt om gangen da selvfølgeiig.

Så dette skal jeg gi en sjanse til. 

 

Ikke bare er omskolering inne i bildet, jeg skal prøve fysiotereapi som en mulig lindring for smerte og fatigue. Jeg har aldrig vært i tvil om at trening og fysisk behandling fungerer på min kropp. Men jeg er selvlært til nå, det går ikke i lengden. Jeg må ha en avtale, en som møter meg, veiledning, og en pesron soma lt legger til rette for meg slik at jeg skal kunne lykkes. Jeg skal kunne forebygge egen helse, og kan leve godt hver dag. 

Hva vil jeg med mitt liv? Jeg vil at jeg skal fungere hver dag. Uten å nøle, eller måtte se meg tilbake på ha som har hendt eller kunne ha hendt. Hvem som sa hva, eller handlet slik. Jeg kan ikke være bitter på noe som ikke fungerer (som jobben), og kanskje ikke ha så mage baller i luften heller?


Tatt opp hobbyer i hvile tiden - Stikking (slips med Marius mønster)

 

og.... bakinge brød og kaker (denne til nyttår) 

 

Det er bare jeg som kan gjøre noe med det. - ett av mine nyttårsforsetter for 2015 kanskje.

Jeg har under sykdomsperioden opprettet en egen instagramkonto til bloggen. Er jeg ikke her, så er jeg hverfall der i det daglige!

@mr.sjogrens.blogg

 

 

GODT NYTT ÅR