Flere hatter!

Det kan være veldig lett å ta med seg alle biter av seg til alle arenaer, fordi flere plasser i hverdagen går sammen på et vis. Det jeg nå nylig har erfart, er den eneste fellesnevnere er meg som person og mitt navn.

 

Jeg er mitt eget teaterstykke der jeg å være alle rollene både på scenen og bak kulissene. Grunnen til at jeg referer til scenen er at jeg alltid har stått på en scene fra jeg var liten. Da jeg ble eldre, begynte å danse flere danser, og til slutt fikk jeg min egen hovedrolle der jeg ikke måtte glemme meg selv i de karakterene jeg skulle utforme og formidle på scenen.

 

Dette har jeg i dag begynt å se litt nærmere på etter som at jeg har mange jern i ilden av løpet av en dag og en uke. Men jeg skal ikke spille en rolle jeg ikke er, heller ikke late som om jeg er en annen person. Jeg er meg. Susann Olsen som har mange forskjellige roller å være i.

 

Dette tror jeg er veldig viktig å tenke på når en har en sykdom og en satt diagnose. Jeg har selv opplevd at jeg har tredd hatten med Mr. Sjøgrens langt ned over ørene og gått på jobb, på venne besøk og til familie, og han blir nevnt i bisetninger uten at jeg selv ønsker det. Det er en vane fordi jeg har så lenge grodd meg selv inn i det at jeg er syk, jeg har det vondt og jeg trives ikke med det - den oppmerksomheten jeg får rundt det gjør så godt selv om jeg hater meg selv for at jeg ufrivillig prakker den på andre.

 

Nå er det nok. Jeg har flere hatter i skapet. Hver hatt representerer mine hobbyer, mine sterke sider, mine energikilder, og ikke minst den glade jenten Sue er.

 

Det er meg og det er min sykdom - det er det jeg som må leve med. Resten av livet. Men nå som det har gått over 4 mnd med rehabilitering; mentalt og psykisk, synes jeg nå at det er nok. Nå vil jeg videre og vise frem meg, bare meg, og ikke Mr.S

 

Den ensete gangen jeg ikke tar på meg noe som helst av hatter er når jeg er privat med mine nærmeste. De setter meg på plass, og de lytter jeg til. Da er det greit, men utad skal ingen lide for at jeg er syk. Det står nå bare på papiret. Jeg datter, kjæreste, tante, venninne, svigerinne, svigerdatter, og kusine. Da er jeg privat, ærlig, naken, og tilstede for de er mine viktigste.

 

Mine hatter:

 

Blogger: Der er jeg privat i mitt liv med sykdommen Sjøgrens. Der er jeg nesten hatteløs fordi jeg er privat bak pc´n. Jeg uttrykker mine meninger, og gir bort den kunnskapen jeg har fått i det livet jeg hatt til nå med Mr.S, og deler kunnskap om hvordan jeg ser fremover med det jeg gjør i dag for egen helse. Om andre er enig med meg eller ikke, det bryr jeg meg ikke så mye om. Men min hensikt er å vise at dere der ute som også har SS, så er du ikke alene.

Min ytringsfrihet og politiske kamp om hjertesaker jeg vil jobbe for.

 

Det er fort gjort å blande Mr.Sjøgrens blogg med mitt verv i Sjøgrens Oslo - Disse hattene er nokså like, men langt fra hverandre og det er viktig for alle mine lesere å forstå.

 

Sjøgrens Forening Oslo og omegn: Frivillig arbeid og politisk engasjert for medlemmer som er knyttet til denne foreningen og NRF. Jeg har også gått Likepersonskurs der jeg har fått kunnskap om det å hjelpe likesinnede. Dvs at jeg har fått tilgang til kanaler og kontakter som jeg kan få bruke til å hjelpe andre, samt bruke egen kunnskap og erfaring. For hver samtale jeg får med likesinnede desto sterkere blir jeg til å hjelpe.

 

Arbeidstager: Er engasjert, proaktiv, positiv og delaktig. Imøtekommende, kreativ og problemløser. Tilstedeværende og sosial. Retail og business coordinator, HRM, leder og personal kompetanse, leder, strukturert, og multitasking

 

Ballett lærer: Barna skal få den beste undervisningen de kan få, de skal utvikles og lære nye ting fordi jeg er forberedt. De skal ha det gøy og de skal være fri. Jeg skal kunne medvirke fra min egen glede med dans til dem slik at de frivillig skal komme uken etter. Latter og humor er like viktig.

 

Passionate Solution: Min tidligere og kreative utdannelse, en hobby som ble til en liten inntektskilde. Oppdrag med barn på scenen, kursing og store dager. Ble dannet i november 2014, og får jobbe kreativt som stylist og make-up artist når det passer meg. Krevende nei, artig og energigivende JAAA.

 

Ikke glem hvem du er innerst inne, tenk på at du også er pårørende til de rundt deg, like myes som du er det til deg selv- det er en hatt som du må sette på!

Min dag på Åpent Dialogseminar på Rikshostpitalet 2015.

Hei igjen!

Da har vi hatt en finfin dag på Rikshostptalet. 17 april 2015 var den store dagen. Det var mange engasjerte mennesker som ønsket å snakke med oss Likepersonene som også er Styemedlemmer i Sjøgrens Oslo, og hele landet. Men også de andre bindervevs diagnosene i NRF var også pressentert i dag. Interessen var så stor, og håper at vi alle diagnose gruppene fikk snakket med alle som ønsket å snakke med oss.

En så stor pågang var det ikke i fjor. Det var både kjente fjes, men også mange nye fjes. Nydiagnoserte i alle aldre. Pårørende, familiemedlemmer og venner. Helsepersonell fra flere forskjellige avdelinger som har interesse i dette. Det er et godt tegn på at vi blir sett og satt pris på. Det er vi evige takknemelige for i styret. Da jobber vi for noe godt, og meningsfylt. Tror jeg snakker for alle diagnosergruppene som var med denne dagen.

De var: Firbromyalgi, Sjøgrens Syndrom, PMR/AT, Sklerodermi, Lupus og Artrose.

Det NRF jobber for er at alle diagnose gruppene over hele landet, altså lokalt og landsdekkene har mange såkaldte "likepersoner" som kan bistå alle der ute for å være der for våre medlemmer. Også de som ikke er, samt også de som trenger å snakke med noen, og få råd som pårørende.

Ute i foajeen var jeg en del av NRF og Sjøgrens Styre for Oslo, men i salen satte jeg meg ned som den privatpersonen jeg er med Mr. Sjøgrens ved siden av meg. Hva slags nytte skal vi få ut av dette:

Jeg hadde mange og store forventninger. Jeg bemerker meg nå klart at det som kommer under av informasjon er mine egene tanker og meninger som privat person, men også som observatør med en fot på vær side av Sjøgrens forening og bare meg med Mr.S.

Kl: 15:15 - Bakteriefloraen i tarmen og dens betydelse for revmaiske sykdom. (J.Hov og Ø. Molberg fra Rikshostpitalet)

Ok, jeg skal være ærlig her. Dette var som å komme i feil klasserom enn det som sto på timeplanen. Jeg forsto ikke kvekket av hva som ble sagt, og hvilken sammenheng dette skulle inn i. Det var tre vesnetlig ting som kom frem som var esensen å få frem som ga noe nyttig mening:

1. DNA profilen din sammen med miljø gir muligheten/anlegget til sykdomsforløp og infeksjoner. Altså har du en DNA profil, en bakterie profil som tilsier at det er en diagnose eller tilstand der miljøet fra fødsel, bosted, geografi på kloden og jobb kan påvirke utviklingen av infeksjon/diagnose. Prognosen i sammenheng med livsstil, kosthold og mosjon, samt annen tiltak for bedre helse har mye å si for utbrudd av sykdom og dens utvikling i fremtiden.

2. Kroppen har flere bakterier i kroppen, med sine funkjoer altså positive hensikter. En av Power Point siden sto det "think of each host and its parasites as a superogranism.... teach war no more...." (Josua Lederberg, Science, 2000) Vi lærte også her at vanlig baktere medisiner som pencilin og antibiotika egentlig aldri hadde noe effekt. Hvorfor få vi det da?

3. Dette tema de snakket er et tema de ikke er ferdig å forske på, og videre må forske på. De hadde problemer med å gi klare svar på spørsmål som kom på slutten fordi de ikke hadde kommet dit enda i forskningen. Det de kunne hensvise til er det jeg skrev i punkt 1. Dette er vår hverdag. Vi har vår sykdom. Arv og miljø har store deler med å påvirke hvordan bakreiene i kroppen fungerer - etter forskning på mus.

Jeg hadde biologi på VGS - dette var ikke ny innputt - kanskje det var nye grafer med mer detaljer, og flere signifikante sammenhenger som er nytt, men synes ikke dette verd tiden, eller si at de har funnet ny forskning - virket ikke sånn. Dette kunne ha vært et semenar for å gi info for de som hadde behov. Jeg satt der sammen med flere og ventet meg nyttig info og fremgang, dette var for generelt og "old news"

Det skal sies at jeg snakket med mange etter på - det var delte meninger på dette. Noen syntes dette var veldig nyttig, fordi de ikke viste noe om dette fra før av (som jeg nevnte tidigere), og andre mente det samme som meg.

kl 16.00 var det pararell seksjoner - der de som var der kunne velge å få innputt fra PMR/AT, Sjøgrens Syndrom og Artrose.

Jeg var selvfølgelig med på den som handlet om Sjøgrens Syndrom med K. B. Norheim fra Stavanger underversitetssjukehus. Hun var fantastisk. Her kom det mye bra informasjon om denne diagnosen. Mye var jo generelt som vi har i tema heftet, og det kroppen kjenner. Men for en som var ny til Mr. S var dette veldig nyttig. Mye av det legene og forskere har sagt før ikke er tilfelle med Sjøgrens Syndrom kunne denne vakre damen i dag bekrefte har en sammenheng. Det var som en lettelse i salen når vi fikk høre punkt for punkt at det var sammenheng. HURRA!

Eksempler på symptomer som var nytt var:

NÆREVESYSTEMET: Tynnfiber Nervopati (huden), hodepine, vansker med hukommelse, konsentrasjon

SMERTER: Hovedplager hos mange Sjøgrens pasienter, henger ofte ikke sammen mes sykdomsaktiteten, viktig årsak til nedsatt livskvalitet.

FATIGUE GENERLET: Voldsom utmattelse, annerledes enm trøtthet/utmattelse hos friske, subjektiv og uspesifikk opplevese "hjernetåke".

FATIGUE VED SJØGRENS: Rammer over 70% av diagnoserte, hovedårsak til sykefravær/uføretrygd, uforutsigbar, lite effekt av medikamenter (Det finnes en signifikant forsknings rapport på dette - søk på forelsesern)

BEHANDING AV FATIGUE: Trening, kognitiv behandling, kosthold/kost-tilskudd/alternativ behandling (vi må være våre egne forskningskniner), Biologisk behandling?

IMMUNDEMPENDE BEHANDLING: Avhenger av symptoer og sykdomsaktivitet, nytt for meg var Biologisk behanding - det vil si at det finnes medisiner som fungerer direkte på svakhetspunktet i kroppen, altså slår ikke ut hele systemet som før.

PROGNOSE: vi med Sjøgrens har 9x økt risiko lymfom - lett å behandler, Livslengeden er normal som alle andre, Livskvalitet - lavere pga symptomene som smerte, trøtthet og Fatgue.

-------

Det var en liten pause med frukt og nye muligheter for å snakke med oss på diagnose stand

KL 17:00 - Nye pararelle sejoner - der kunne alle deltagere få velge mellom Systemisk Sklerose, SLE/Lupus, Fiberomyalgi

Jeg sto stand på utsiden da dette foregikk. Det er mange med Sjøgrens Syndrom som har flere diagnoser med SS. Endte som hovedsykdom eller bisykdom - og er under sekundær diagnosert. Jeg håper at de andre sejonene var like bra som Sjøgren sin. Fikke mange gode tilbakemelding på sesjon nr 2. Det er kjeme bra.

Lotta Svartdal (styreledere for Sjøgren Oslo) med flere fikk dette til å bli er kjempe arrangement. Tusen takk. Takk til alle som var der. At alle fikk nytte av dette, og hadde en god ettermidag på Rikshostpitalet. Håper jeg ser ser enda flere til neste år.

Sue

Åpent Dialogseminar i dag

Hei alle sammen,

alle med mr. Sjøgrens, og til alle som kjenner en med Mr. Sjøgrens.

 

I dag er det Åpent Dialgogseminar på Rikshospitalet i Oslo. 

Her vil dere få møte stands og kontakter med medlemmer  i NRF og diagnosegruppene.

Fra kl 14.30 vil jeg være der med mine kolleger fra Oslo Sjøgrens gruppe. Vi kan gi informasjon, svare på spørsmål eller guide dere videre til slik at dere får svar på det dere måtte lure på.

 

Her er programmet:

Jeg har ikke nevnt det så mye før, men jeg deltar som styremedlem i Oslo Sjøgrens GR. Dette er noe av det arbeidet vi gjør, samt det å være Likeperson for våre medlemmer i NRF. Håper vi ser mange i dag og at du får med deg dette!

 

Vi sees!

Hva er BlodTypeDietten?

Jeg må jo forklare meg når jeg skrev i innledningen til april at jeg hadde tenkt å starte på en type diett mm. Diett er Ikke bare en diett, og slanking - det er mer enn som så.

I hefte fra NRF om Sjøgrens Syndrom er det også forklart hvor viktig kosthold er for sykdomens gang. Det handler om sunn fornuft, mindre av sukker og salt, og unødvendige fetttyper - heller plante oljer. Unngå tunge måltider og store mengder spise heller lite, ofte og lette alternativer.

(Heftet kan bestilles på NRF sine sider og koster kr. 70)

Så var det denne dietten da- Dette overhode ikke slankekur for å gjøre dette klart med en gang. Denne dietten ble jeg introdusert til fra osteopaten og danseteknikker Trudi Brass da jeg bodde i England. Jeg besøkte henne mest for å få hjelp til å tøye, "knekke" og mental renselse da jeg var under mye press i studiene og langt hjemme fra. Hun hadde jobbet og studert deler av sin karriere i Kina, og var veldig kjent med hva riktig mat og rutiner kunne gjøre med kroppen. Hun tenkte mye alternativt når det kom til behandling, og så kankskje sammenhengen mellom mine plager og den dårlige diettenog tankegangen jeg hadde (Britiske uvaner og mye brød fra Norge)

En av mange råd hun ga meg var at jeg ikke skulle spise så mye når følelsene mine var på høygir - uavhengig om det var positive eller negative, og at jeg skulle spise så mye rødt kjøtt og meieriprodukter. På dette tidspunktet var det ikke snakk om hvilken blod-type jeg hadde.  Dette er rådet har jeg fulgt så godt jeg kan siden og det har vært en stor hjelp. Jeg er veldig glad i mat, der ost er noe av det beste. Så jeg har ikke holdt meg helt borte fra akuratt det, men har minket inntaket betraktelig. Når magen slår krøll da går jeg på en ikke-spis kur for noen uker til det er rodet ned - det hjelper alltid.

Blodtypedietten er rett og slett en diett plan følger forskning og historien basert din egen blod-type. Hver blodtype har sin egen historie og utviklingsrevoulasjon, og her har dietten (mat anbefalt) tatt dette som utgangspunkt for hva som er det maksimal medisinsk og nøytralt for hver blodtype.

En bok som jeg har lest fra perm til perm er denne boken:

     

Forsker og forfatter: Dr. Peter J. D`Adamo

I 1.kapittelet starte det med "BLODET ER SELVE LIVET. Det er den opprinnelige kilden  som gir næring til kraften og mysterirt bak fødsel, sykdommens redsler, krig  og voldsom død"  

Videre står det: " Blod er magisk. Blodet er mysisk. Blodet er alkymistisk.

"De forskjellige blodtypene viser menneskets  evne og tilpasse seg de forskjellige utfordringene utfordringene fra omgivelsene. Som regel hadde disse utfordringene innvirkning på fordøyelsessystemet og immunsystemet. Et stykke rått kjøtt kunne ta livet av deg, et kutt eller sår kunne utvikle seg til en dødlig infeksjon. Likevel overlevde menneskerasen. Og dette henger uløselig sammen med fordøyelsessystemet og immunsystemet"  OSV.

 

 Blodtype oversikten

Blodtype "O" - Old  = Gammel - den føsrte blodtypen som fantes - Jeger - spiser det mennesket fant, og jaktet.

Blodtype "A" - Agrar =Jordbruker - menneske utviklet kunsten av å dyrke og holde jordbruk, og leve av jorden

Blodtype "B" - Balanse= Miks av to kulturer, verden kommer sammen, blanding av type O og A.

Blodtype "AB" - Moderne= Den nyeste blotypen, mikset av A og B (gåtefull), men er ikke en mellomting.

Blodtypeme representerer vår utvikling, hva som var tilgjengelig og det miljøet vi levde i og er i idag.

 

Jeg er blodtype A: En jorbruker, og kan teoretisk bare leve på det som kommer fra jorden. Jeg kan nøytralt spise kylling/kalkun, og noen type fisk. Det er en rekke frukt og grønt og belgfrukter jeg skal holde meg unna - men ellers kan jeg spise hva som helst.

Boken er en stor historiebok, oppslagsverk, informasjonsrik, full av råd og ahah-opplevelser. Den har en seksjon for hver blodtype der den forklarer detaljert om din blodtype og hvorfor den maten som er listet opp som  "Medisinsk, nøytral og unngå - MATEtterfulgt av oppskrifter og forslag på mosjon. Helt på slutten gir den også sammendrag om forskjellige diagnoser og sammen henger med blodet, kosttilskud råd og behnadlingstisp for hverdagsplager.

Medisinsk mat er mat som gir deg maksimalt med næringsopptak. Her snakkes det om at hvis en kun skulle ha levd på de rådene får vi i oss det vi trenger, for den kroppen vi er tildelt, og teoretisk ikke måtte trenge å ta annet av vitaminer og kosttilskudd.

Nøytral mat er mat som er trykt å spise uten at det vil gi konsekvenser for fordøyelsen. Den gir mye godt, den fyller opp energi tanken og sammen med den mesisienke maten har en et meget godt og rikt på næringstoffet som holder lenger.

Unngå mat er mat som virker mot kroppen. Den kan føre til ubehager, tregere opptak og trøtthet mm.

Når dette er sakt så må man ta dette med en KLYPE SALT: Boken er på veldig generell - nettopp for at den skal rekke over så mange som mulig. Det er allergier som en har en skal ta hensyn til, og det er mat en alltid har spist som en kanskje etter boken skal unngå - som ikke gir reaksjon på som boken tilsier og motsatt

En skal jo ikke gå fullfart med en gang å unngå hele listen eller legge til alt det medisinske med en gang; 2-5 matvarer som er bra og unngå per mnd er det beste etter egen erfaring.

I går var jeg hos fysioterapeuten; Full score på alt.bare noen stive skyldre og hofrebøyere. småting. Etter å ha trent og vært i fysisk aktivitet enten på ski, en gå tur eller de faste styrkedagene eller tøying i over 8 uker på tross av dålige uker - har jeg gjor noe fysisk aktivitet hver dag. Mentalt har jeg blitt mer robust, jeg har fått fokuset bort fra de små tingene som plager meg, og over på de oppgavene og øvelsene jeg skal gjøre per økt og per aktivitet. Stivheten i kroppen har minket, og jeg kjenner en lettere og smidigere kropp fra innsiden. Hun mente at riktig mat hadde også mye med dette å gjøre, samt at jeg tør å pushe meg selv litt hver gang for å se hva jeg tåler. Det blir en sterkere av og ikke minst kjenne mestingsfølelse. Selv om hun ikke hadde hørt om blodtypedietten før, ga hun full støttet opp til tankegangen min. it make sanse.

Når det ikke er noe medisinsk fast kur for Mr.Sjogrens, støtte fra Nav ol så må vi bruke vår egen kropp som forsøkskaniner, og ha check up med leger og fysio evt flere for å se om vi er på riktig vei. Vi har et ansvar, og kan ikke alltid stole på at andre vil gjøre jobben for deg og din egen helse,

Dette har også blitt overført til at jeg har fått økt energi, og lysten på å gjøre andre ting er nå til stedet.

Dette er helig!

Fra innsiden og ut

I påskeferien har jeg reflektert mye over min egen situasjon, akuratt som jeg gjorde i julen. Denne gangen var jeg i Nesbyen med familien til samboeren min. Da vi var på vei oppover fra Oslo, hadde jeg alt lagt bak meg tre uker med tung fatigue og mye smerter i alle små ledd, hofte og rygg . Resepter måtte tas hver dag i de siste to ukene for å klare de minste ting, samt fortsette å være på jobb etter avtale. Treningsmengden ble også redusert, og det var så vidt jeg klarte å fullføre min egen minimums grense med trening. Det var nedtur.

 


Hatte fin på vei til Nesbyen, og svigers :-)

Etter mye tanker og refleksjoner har jeg nå klart å legge fra meg det førtse kvartalet av året bak meg. De har vært utfordrende på mange måter, men jeg har også fått en innsikt og en sunn tanke på hvordan jeg kan løse min egen situasjon. I påsken gikk vi inn i et nytt kvartal.Her venter varme og lys, og sikter etter en bedre hverdag! som jeg kan se gladlig for meg.

Tankefull på fjellet - godt innpakket.

Det har ikke vært lett. Det som har fått meg til å holde ut og gitt meing i en meningsløs hverdag er rutinene mine, staheten min med å fullføre planen jeg har laget i forkant, og ikke være den som la være å fullføre. Slik var det før, men Ikke nå. Jeg må i det minste prøve på tross av kampen på innsiden. Ikke minst den følelsen jeg vet jeg kommer til å sitte igjen etter en fullført aktivitet. Det er også den jeg sikter til nå.

 

Tilbake til reflketeringen: Det ble mange turer ute i skiløypa, der vi gikk på rad og rekke, og ikke all verden med mulighet til å snakke med følge: verken forran eller bak før vi stoppet for hver etappe. Da blir det mye tenking og grubling, men også frigjørelse fra alt som kanskje hadde satt seg i jernebarken. Frisk luft, bevegelse og solen som skinner. Det ble også noen hvilepauser der vi lukket igjen øynene å kjent solvarmen i ansikter og på hendene.  Det ble mye tenking på hva som har foregått mentalt og fysisk, og hva som må til for å komme ut av det inne i Sue Olsen denne ferien.

I skiløypen - perfekte trikkespor.


Om det er Nesbyen, familien eller naturen som gir meg fred og ro i kroppen, det vet jeg ikke. Men tre harde uker mentalt og fysisk, slapp endelig faenskapet taket. "Underbart"; lykke og energi fylte opp kroppen og jeg er i gang på nytt. Befrielse på nytt i eget skinn.

 

Ren solnytelse og varme

 
Når jeg sier diett er det mange som teker på mat. Jeg har grublet litt på dette, og jeg ser for meg mer enn det. Det er en pakke som skal gjennomføres. Mat, vaner, tanker, styrke, fysikk, og dette i en kombinasjoner som kun skal fungere for meg.

Nøkkelen er jo å ikke hoppe så høyt at det er vanskelig å landet der jeg starter. Så jeg har leste meg opp på gamle notater fra mange år tilbake til i dag, og begynte å se mønster på hva er det som har fungert bra for meg før og ikke. Så nå vil jeg gå tilbake til hva som faktisk fungerer, men vil jeg suplere mer til min hverdag til at jeg skal ha det enda bedre. Min teori er at alt som er bra må starte fra innsiden. Det mental, men også jobbe med hva jeg putter i meg for at maskinen Sue Olsen skal gå fungere enda bedre. Det er noe der inne som herjer og om gjør meg vondt og slapp. Tafatt og energiløs. Det går ut over flere enn meg selv, og det er bare jeg som kan gjøre noe med dette.


Eksempel på innholdet i min matkurv.

Så det er det jeg må gjør noe med. Jeg startet nyåret med flere forsetter, mange av de har nå blitt en del av min hverdag som en oppgave for å mette meg selv med positive ting. Mat gjør deg mett prinsippet.

Nå har jeg tatt dette et steg videre: Diett = riktig mat for min kropp og opptak for energi, + riktig type og mengde treing for styrke, økt beveglighet og utholdenhet + riktig løsninger, planlegging og hvile for å bevare ro og minke stress = holde Mr. S på et rolig stadige og dempe de vonde kurvene til det minimale.


Slynger, pilates ball, lette manualer, foam roll mm er gode treningsformer og trygge,


Så jeg skal gi dere noen hint på hva jeg kommer til å skrive om i april:

Blod-dietten: Blodtype A + godis og sukker fri, alkeholfri, maks trening, bli sterker på alle måter, bli rubust, gode rutiner i hverdag og ha god tid med egen tid.

I går var første arbeidsdag i april, og da er vi i gang så lenge jeg klarer. Min bedre halvdel er med på dette på sin måte, så da vil det bli noe lettere å kunne fullføre. Målet er det neste kvartalet, men vi tar en uke av gangen.

Det skal sies at ukn før påske var jeg ganske godt i gang. Jeg har klart å minimalisere nei-mat så mye jeg kunne på alle kanter, og maksimere ja-mat. Jeg har byttet ut alle bakevarer til glutenfritt, alle melkeprodukter til laktosefri og soyaprodukter, og holdt meg så mye jeg kan unna sukker. På 14 dager kan jeg si at jeg kjenner forskjell på energi, om minking på vonter.

Kan det ha en sammenheng? Vet ikke - det er hverfall noe jeg er villig til å prøve, når resepter er utelukket for denne ganegn.

TIPS: Vi sjøgrenere har jo behov for så mye vann som mulig og bevegelse når vi kan. Jeg har to apper på telefonen som har gjort meg bevist på akuratt dette.

     

God Påske!

Ønsker alle mine lesere en riktig god påske! Håper at alle finner ro, og glede der de er, og nytelse i alt dere gjør!

Hilsen Sue